Vlaams Belang beplakt parkeerautomaten als aanklacht tegen voorziene prijsstijging

25 mrt 2022 | Nieuws

De Brusselse werking van het Vlaams Belang heeft deze ochtend een twintigtal parkeerautomaten beplakt in de strijd tegen de verhoging van de parkeertarieven in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. “Dalende koopkracht, gigantische energieprijzen… De mensen hebben het nu al moeilijk de eindjes aan elkaar te knopen”, zegt Brussels Vlaams Belang-voorzitter Bob De Brabandere. “En de Brusselse regering doet er nog een schepje bovenop. Qua timing kan deze geplande prijsstijging moeilijk slechter.”  

“Parking te duur? Dankzij Groen”, staat op de stickers te lezen. “Als mensen merken dat ze plots ook dieper in hun buidel mogen tasten om gewoon hun wagen te parkeren, mogen ze weten wie daarvoor verantwoordelijk is,” zegt fractievoorzitter in het Brussels Parlement Dominiek Lootens-Stael. “Het beleid van Groen en deze regering is ronduit een asociaal beleid.” 

Ondanks de al enorme energiekosten, de dalende koopkracht en de nog steeds nazinderende coronacrisis blijft Brussels mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) vasthouden aan de prijsstijging van de parkeertarieven. Ook de bewonerskaarten zullen aanzienlijk in prijs stijgen. Zo betaalt men binnenkort 60 euro om de wagen op de openbare weg te mogen parkeren. Als reden haalt de groene mobiliteitsminister aan dat in andere Europese hoofdsteden de parkeertarieven fors hoger zouden zijn dan in Brussel.  

Het Vlaams Belang volgt deze redenering niet. “Het is niet omdat buitenlandse hoofdsteden duur zijn dat dat daarom ook in Brussel zo moet zijn”, aldus De Brabandere. “Brussel is niet Kopenhagen, Genève of Parijs. De situatie is daar zeer verschillend: een hogere koopkracht of een uitgebreidere metro- en fietsinfrastructuur. Veel mensen hebben hun wagen ook nodig in Brussel.”  

“De parkeertarieven moeten ongewijzigd blijven, zeker nu de energieprijzen zo hoog liggen”

Dominiek Lootens-Stael

Fractievoorzitter Brussels Parlement, Vlaams Belang

“Een kleine meerderheid aan Brusselaars bezit geen eigen wagen, maar omgekeerd bezit een grote minderheid dus wel een wagen. Daarvan behoort 24% tot de armste groep,“ vervolgt De Brabandere. “Het probleem is niet dat de stad van morgen ondenkbaar is met minder wagens, maar wel het uitblijven van degelijke alternatieven die deze evolutie mee in de hand moet werken.”

“Het resultaat is de georganiseerde chaos die men elke dag in het Brussels verkeer ervaart. Elke dag rijden er 190.000 pendelaars de hoofdstad binnen, maar het gewest beschikt slechts over 2.727 parkeerplaatsen in de randparkings, terwijl dat er al 10.000 hadden moeten zijn in 2010”, aldus nog Lootens-Stael. “De regering wil vervuilende wagens uit de stad weren, maar beschikt slechts over een kleine duizend laadpalen. Milieupartijen wensen bestuurders te ontmoedigen om in de stad te rijden teneinde gezonde lucht te bieden aan hun inwoners, maar zorgen zelf voor files en stapvoets verkeer door hun slecht ontworpen circulatieplannen.”

“Voor Vlaams Belang is het duidelijk dat mobiliteit een basisrecht is dat betaalbaar moet zijn voor iedereen”, besluit De Brabandere. “Deze verhoging van de tarieven is asociaal, slecht getimed en dogmatisch.”