“Vliegtaks is platte belastingverhoging”
De vliegtaks die paars-groen aanvankelijk wou invoeren voor korteafstandsvluchten, zal nu ook worden opgelegd voor alle vluchten. “Waarmee aangetoond wordt wat wij al veel langer hebben gezegd: dat het hier om een platte belastingverhoging gaat”, zegt volksvertegenwoordiger Wouter Vermeersch. “Met zorg voor klimaat heeft de vliegtaks absoluut niets te maken.”
“Oorspronkelijk, dat wil zeggen in oktober vorig jaar, was de regeling dat er geen vliegtaks zou worden aangerekend voor vluchten verder dan 500 kilometer”, aldus Vermeersch. “Vervolgens werd die afstand opgetrokken tot 750 kilometer en vandaag gaat het dus ook al om de langeafstandsvluchten. Volgens de laatste regeling bedraagt de taks 10 euro voor een vlucht van minder dan 500 kilometer, 2 euro voor een langere vlucht die binnen de Europese Economische Ruimte blijft en 4 euro voor vluchten die daarbuiten gaan.”
“De vliegtaks wijzigt al zo snel als een coronamaatregel, goed bestuur is iets anders”
“Naar de reden voor het voortdurend wijzigen van de maatregelen omtrent de vliegtaks is het niet ver zoeken”, vervolgt Vermeersch. “Slechts één zaak was van in het begin zeker, en daar is dan ook nooit een wijziging in gekomen: de maatregel moest en zou 30 miljoen euro opbrengen. Dat bedrag was dan ook onmiddellijk ingeboekt voor de begroting. En vanaf 2023 moet het zelfs om een som van 40 miljoen euro gaan. Maar wanneer bleek dat er in deze coronatijden te weinig passagiers waren om te kunnen belasten, moest het aantal te belastbare vluchten dan maar worden uitgebreid.”
“De vliegtaks wordt verkocht als milieumaatregel. Maar nooit werd ergens het effect voor het klimaat aangetoond. Het is dan ook een ordinaire belastingverhoging”, aldus Vermeersch. “Het geeft ook te denken dat de regering een sector die in een diepe crisis verkeert nog een taks zal opleggen. Duizenden jobs – vooral in Vlaams-Brabant – hangen af van deze sector, maar men gaat nu de concurrentiepositie van onze luchthavens extra verzwakken.”