Vlaamse LEZ-boetes zijn duurste ter wereld

08 apr 2022 | Nieuws

Volgens de Britse website Confused.com schrijven Brussel, Antwerpen en Gent wereldwijd de duurste boetes uit voor het binnenrijden van de lage-emissie-zone (LEZ) met een te vervuilende wagen. “Dit bewijst dat de LEZ-boetes in Vlaanderen enkel dienen om de burger financieel uit te persen en niets te maken hebben met het verbeteren van de luchtkwaliteit”, zegt Vlaams Parlementslid Bart Claes.

Wereldwijd zijn er in verschillende steden LEZ’s ingevoerd waarmee wagens met een hogere uitstoot dan toegelaten, geweerd worden. In eigen land hebben Brussel, Antwerpen en Gent een LEZ ingevoerd. De Britse website Confused.com heeft de steden wereldwijd opgelijst naar gelang de hoogte van hun LEZ-boetes. Zo hebben zij vastgesteld dat de boetes van de Vlaamse steden de hoogste ter wereld zijn. Brussel voert de lijst aan met maar liefst 350 euro, gevolgd door Antwerpen en Gent met 150 euro en oplopend tot 350 euro. 

“LEZ-boetes zijn een typisch voorbeeld van groen pestbeleid dat totaal asociaal is”

Bart Claes

Vlaams Parlementslid, Vlaams Belang

“Dit bewijst dat de LEZ in Vlaanderen vooral dient om nog meer geld uit de zakken van de automobilist te halen”, zegt Claes. “Daarnaast zijn de boetes hier ook nog eens drie keer zo duur als in een Europees land als Zweden”. In Nederland zijn de boetes niet alleen lager dan in Vlaanderen, maar gelden er ook minder strenge normen. “De Nederlandse steden laten dieselwagens met een Euro 4-norm nog wel toe, in tegenstelling tot de Euro 5 in Gent, Antwerpen en Brussel”, aldus Claes.

Claes vindt het een schande dat de automobilist steeds meer als een melkkoe wordt behandeld. “Of het nu de socialisten, groenen of de N-VA zijn die besturen, maakt blijkbaar niet uit. Allemaal voeren ze een groen pestbeleid uit tegen wagens.” En enkel het Vlaams Belang wil hier iets tegen doen, luidt het. “Wij zijn de enige partij die opkomt voor de automobilist. Wij blijven ervoor pleiten om de brandstofprijzen te verlagen en de LEZ af te schaffen en zullen niet rusten tot dit is gerealiseerd”, besluit Claes.