Vlaams Belang wil tolerantiemarge voor Brusselse LEZ
Het Vlaams Belang wil een tolerantiemarge voor wie per ongeluk in de lage emissiezone (LEZ) rijdt in Brussel. Het Brussels Gewest schreef vorig jaar bijna 20.000 boetes uit voor het niet naleven van de LEZ, goed voor een slordige 6,7 miljoen euro. Meer dan tachtig procent van de boetes werden uitgedeeld aan bestuurders wiens voertuig niet is ingeschreven in het Gewest. “Weinig mensen die beboet werden, hebben uit kwade wil de LEZ overtreden”, zegt de fractieleider in het Brussels Parlement Dominiek Lootens-Stael. “Als men de asociale LEZ niet wil afschaffen, dat men dan minstens wat menselijkheid toont bij het toepassen ervan.”
Wie per ongeluk enkele meters in de Brusselse lage emissiezone rijdt met een niet toegelaten wagen wordt zonder pardon beboet aan de hand van de talloze ANPR-camera’s. Die boetes zijn niet mild: 350 euro per overtreding. Hoewel de signalisatie meestal aangeeft waar de LEZ begint, lopen er heel wat bestuurders tegen de lamp. Dat blijkt uit het aantal boetes uitgeschreven door de Brusselse belastingdienst in 2022. Bijna 20.000 mensen betaalden de volle prijs voor het negeren van de LEZ. “Maar weinigen zijn van kwade wil”, aldus Lootens-Stael. “Voor je het weet zit je in het Brussels Gewest met een niet toegelaten wagen. Meteen rechtsomkeer maken helpt daarbij niet: de sanctie is onherroepelijk wanneer de nummerplaat geregistreerd is”.
“Fouten zijn menselijk, daarom bestaan er tolerantiemarges.” vervolgt Lootens-Stael. “Denk maar aan de snelheidscontroles of de parkeertermijnen. Telkens rekent men een marge in vooraleer men overgaat tot het feitelijk sanctioneren. Dat systeem bestaat bij de LEZ niet, ook al reed de bestuurder per ongeluk de LEZ in zoals bij een afrit van de Ring.” Uit cijfers van de Brusselse belastingdienst blijkt dat meer dan 80 procent van de beboete voertuigen ingeschreven is in de andere gewesten van het land.
Het is een paradoxale maatregel die de meest kwetsbaren treft
Het Vlaams Belang vraagt daarom, in afwachting van een volledige afschaffing van de LEZ, de invoering van een tolerantiemarge voor wie per ongeluk in de LEZ reed. “Dat is mogelijk door het registreren van het in- en uitrijden van de LEZ. Indien een voertuig in een korte tijd, bijvoorbeeld 5 minuten, het Gewest binnen- en buiten rijdt, kan afgeleid worden dat het om een vergissing ging. In dat geval zou de Brusselse belastingdienst geen boete mogen uitschrijven”, aldus Lootens-Stael. “In de commissie Leefmilieu van het Brussels Parlement ondervroeg ik bevoegd minister Alain Maron (Ecolo) over dit voorstel. Volgens de minister is zo’n systeem niet haalbaar vanwege de praktische en juridische bezwaren. Nochtans registreren de ANPR-camera’s systematisch alle nummerplaten van de voertuigen. De uitspraken van de minister lijken me dus straf. De vraag is of er geen gebrek is aan politieke wil?”
Het Vlaams Belang stelde zich steeds erg kritisch op ten aanzien van de LEZ. Volgens de partij is het een zeer antisociale maatregel die de meest kwetsbaren treft. Zij hebben vaak de middelen niet om een nieuwe wagen aan te schaffen, en verliezen daarmee hun recht op mobiliteit.