Recordprijzen diesel en benzine: “accijnzen moeten omlaag”
Het Vlaams Belang eist dat de voortdurende prijsstijgingen van diesel en benzine gecompenseerd worden door een verlaging van de accijnzen. “Op anderhalf jaar tijd steeg de dieselprijs aan de pomp van 1,26 euro per liter naar de recordhoogte van 1,768 euro”, zegt Kamerlid Wouter Vermeersch. “Dat is stilaan onaanvaardbaar en vooral onbetaalbaar. Aan deze situatie is zeker te verhelpen, want die prijs bestaat slechts voor een derde uit de diesel zelf.”
“De prijzen van olieproducten kunnen op de internationale markten uiteraard schommelen, maar in bijna een halve eeuw tijd is de dieselprijs niet gestegen”, aldus Vermeersch. “Wat een tankbeurt vandaag zo ontiegelijk duur maakt, zijn de distributiekosten, de btw, de energiebijdrages en de accijnzen.”
“De auto wordt beschouwd als een melkkoe, en wie niet zonder auto kan is een gemakkelijk slachtoffer en zal die accijnzen blijven slikken”
“Om de vervuilende dieselwagens minder aantrekkelijk te maken heeft de regering-Michel destijds beslist de accijnzen op deze wagens aanzienlijk te verhogen, en dit tot het niveau van benzine”, vervolgt Vermeersch. “En vandaag laten zich zowel voor diesel als benzine recordcijfers optekenen: Waar voor een liter diesel nu 1,768 euro zal moeten worden betaald, een stijging van 4,3 cent, stijgt benzine 95 met 3,1 cent, tot 1,7640 euro per liter, en benzine 98 met 3,6 cent, tot 1,8500 euro.”
“De verhoogde brandstofprijzen zullen uiteraard vooral de mensen treffen die het nu al zeer moeilijk hebben”, besluit Vermeersch. “Net zoals ook de verhoogde stroom- en gasfactuur, die eveneens voor het merendeel uit taksen en accijnzen bestaat, dat zal doen. Gisteren ontstonden er zelfs files aan benzinepompen, omdat mensen nog snel wilden tanken alvorens de prijsverhoging inging. Britse toestanden dus, die enkel te vermijden zijn door de accijnzen te verlagen tot een redelijk en aanvaardbaar niveau.”