Proximus maakt publiciteit voor minister: “Deontologisch probleem”
“Vanavond neemt onze minister van telecommunicatie Petra De Sutter deel aan ‘De Slimste mens ter wereld’. Wij wensen haar veel succes.” Die boodschap verscheen vandaag op het officiële X-account van Proximus. “Dit is de deontologie ver voorbij”, vindt Vlaams Belang–Kamerlid Pieter De Spiegeleer. “Ik zal de minister hierover aan de tand voelen.”
Minister van Overheidsbedrijven De Sutter (Groen) is niet de eerste politicus die via het populaire spelprogramma ‘De Slimste Mens ter Wereld’ wordt gelanceerd of zijn populariteit tracht op te krikken. Onder andere Bart De Wever, Alexander De Croo en Conner Rousseau gingen haar reeds voor. “Politici hebben geen plaats in amusementsprogramma’s op TV” zegt de Spiegeleer. “Het is slecht voor de democratie wanneer politici hun populariteit meer te danken hebben aan wat TV-amusement dan aan de inhoud van hun boodschap.” De Spiegeleer wijst er op dat in 2005 reeds toenmalig minister van Media Geert Bourgeois (N-VA) tv-zenders opriep om politici niet langer op te voeren in amusementsprogramma’s. “Een boodschap die zowel bij de televisiemakers als in zijn eigen partij blijkbaar in dovemansoren viel”, stelt De Spiegeleer vast.
Het is deontologisch minstens bijzonder ongepast dat Proximus op zijn X-account publiciteit maakt voor een welbepaald politicus
Maar meer nog dan met het optreden van de minister, heeft het Vlaams Belang problemen bij de onbeschaamde publiciteit die overheidsbedrijf Proximus maakt voor ‘hun’ minister. “Het is deontologisch minstens bijzonder ongepast dat Proximus op zijn X-account publiciteit maakt voor een welbepaald politicus”, zegt de Spiegeleer. “Dat de minister zelf op het bericht met een ‘Bedankt’ reageert, in plaats van Proximus te verzoeken het bericht te verwijderen, is al even bedenkelijk.” De Spiegeleer zal in de Kamercommissie voor Mobiliteit en Overheidsbedrijven de minister alvast ondervragen over de deontologische flaters van zowel Proximus als de minister zelf.
Ook Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken vindt de post compleet ongepast. “Wat is het volgende? Het leger dat reclame maakt voor Dedonder? Lotto die reclame maakt voor Van Peteghem? Of de federale politie die Verlinden promoot?”, reageert Van Grieken.