Prijzen aan de pomp: “paars-groen moet Duitse voorbeeld volgen”
“De Duitse regering kan verwezenlijken wat paars-groen steevast nalaat te doen. Duitsland verlaagt vandaag de accijnzen op benzine en diesel tot het Europese minimum”, zegt Kamerlid Wouter Vermeersch. “Hier is paars-groen dat absoluut niet van zin, en weigert men zelfs op onze parlementaire vragen hierover te antwoorden.”
“De recente accijnsverlaging van 17,5 cent per liter was peanuts, niet meer dan een aalmoes”, aldus Vermeersch. “Na een kortstondige daling van de prijs, kenden we weer een stijging van 10 euro. Door de halfslachtige maatregelen van deze regering zijn we na amper een halve week opnieuw beland aan het beginpunt. Diesel kost terug meer dan twee euro per liter. En een euro daarvan bestaat uit kosten, bijdrages, accijnzen en btw.”
“Paars-groen perst de automobilisten uit als citroenen”
Het Vlaams Belang wacht nog steeds tevergeefs op structurele maatregelen van paars-groen om de prijs aan de pomp duurzaam en structureel te verlagen. “Die maatregelen zijn broodnodig, zeker nu er nieuwe uitdagingen aan komen”, vervolgt Vermeersch. “Wegens de oorlog in Oekraïne dreigt er een tekort aan diesel uit Rusland te ontstaan en bijgevolg extra prijsstijgingen.”
“Voor onze transportbedrijven wordt de situatie ronduit dramatisch”, aldus nog Vermeersch. “Ze worden geconfronteerd met hoge prijzen maar kunnen geen voordeel halen uit de accijnsverlaging. Paars-groen heeft bovendien beslist om het fiscaal voordeel van professionele diesel af te bouwen.”
“Paars-groen blijft de auto als de melkkoe van de staatskas beschouwen”, besluit Vermeersch. “De prijzen aan de pomp blijven onbetaalbaar, en daarom hebben wij een voorstel ingediend om de accijnzen naar een absoluut minimum te brengen.”