Op aandringen van Vlaams Belang worden vervuilende dieseltreinen vervangen

23 jan 2023 | Nieuws

Het Vlaams Belang is tevreden met het voornemen van minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) om een alternatief te zoeken voor de resterende dieseltreinen die momenteel nog rijden in Vlaanderen. “Dat deze vervuilende treinstellen eindelijk vervangen zullen worden, is te danken aan het Vlaams Belang”, zegt Kamerlid Pieter De Spiegeleer, die de minister hier meermaals over ondervroeg. “Het heeft lang geduurd, maar uiteindelijk heeft zelfs Gilkinet ingezien dat er iets moet gebeuren en dat de aanleg van elektrische bovenleidingen onrealistisch en veel te duur is.”

In België zijn er nog vijf spoorlijnen waar geen elektrische bovenleiding beschikbaar is. Transport is daarop enkel mogelijk met vervuilende dieseltreinen. Ongeveer 4 procent van het netwerk van spoorwegbeheerder Infrabel is niet geëlektrificeerd en 5 procent van het reizigersaanbod van de NMBS loopt nog via die dieseltreinen. “België is daarin de absolute koploper”, aldus De Spiegeleer. “Niet enkel in Europa maar in de wereld.”

Onze oppositie om af te komen van de dieseltreinen heeft geloond

Pieter De Spiegeleer

Kamerlid, Vlaams Belang

Vier van de vijf niet-geëlektrificeerde spoorlijnen liggen in de provincie Oost-Vlaanderen. “Zo is het station van Gent Sint-Pieters, ook bekend als de eeuwigdurende NMBS-bouwwerf, het knooppunt van drie van die vier diesellijnen voor reizigersverkeer in Vlaanderen”, merkt De Spiegeleer op. “Maar in het groen-linkse Gent, waar men er steeds als de kippen bij is om automobilisten te pesten en dieselwagens uit het centrum te weren, had men tot vandaag geen problemen met lawaaierige dieseltreinen. Dat uitgerekend daar elk vermanend groen vingertje ontbrak, is wel heel hypocriet.”

Het Vlaams Belang diende daarom eerder al een voorstel van resolutie in tot het implementeren van treinen op waterstof voor de laatste niet-geëlektrificeerde lijnen. “In zijn antwoord op mijn mondelinge vraag in de commissie Mobiliteit had Gilkinet het niet over waterstof, maar over batterijtreinen zonder bovenleiding als alternatief”, besluit De Spiegeleer. “Wat het precies zal worden, zal de toekomst uitwijzen. Maar vandaag stellen we alvast met tevredenheid vast dat oppositie loont en dat de geesten eindelijk rijp zijn om komaf te maken met de sterk vervuilende diesellijnen.”