22 keer meer vandalisme op treinen in stations, maar aantal pv’s gehalveerd
Er waren in 2022 maar liefst 22 keer meer meldingen van vandalisme op treinen en in de stations. Dat blijkt uit cijfers die Kamerlid Frank Troosters (Vlaams Belang) opvroeg bij minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). Het Vlaams Belang eist een strengere en meer kordate aanpak van vandalisme op treinstellen en in stationsgebouwen. “Dit is duidelijk geen prioriteit voor minister Gilkinet”, reageert Troosters. “Het aantal pv’s halveerde zelfs.”
Het aantal meldingen van vandalisme op treinstellen en in stationsgebouwen is sterk toegenomen. In totaal waren er 19.583 meldingen, tegenover 890 in 2021. “De NMBS kreeg vorig jaar 2.407 meldingen van vandalisme op treinstellen en locomotieven, en 8.272 meldingen van graffiti. Wat stationsgebouwen betreft ging het om respectievelijk 5.124 en 3.780 gemelde incidenten. “Dat is in totaal maar liefst 22 keer meer dan het jaar voordien”, zegt Troosters.
“Je zou dan verwachten dat het aantal processen-verbaal recht evenredig stijgt, maar dat blijkt absoluut niet het geval te zijn. Het aantal pv’s halveerde zelfs, van 259 naar 126.” Volgens het Vlaams Belang “een teken dat de aanpak van vandalisme absoluut geen prioriteit is voor de NMBS, laat staan voor Gilkinet”.
Gilkinet moet dringend werk maken van een strenger beleid rond vandalisme
Uit een eerdere schriftelijke vraag van Troosters bleek al dat de kostprijs om graffiti te verwijderen, enorm is. Zo bedroeg de totaalkost in 2021 meer dan 6,4 miljoen euro. “Maar om de totale schadekost te berekenen en dus boekhoudkundig te kunnen verwerken, moet de dader bekend zijn en moeten alle schadeposten zijn vastgesteld”, vervolgt het Kamerlid. “In werkelijkheid gebeurt dat nooit volledig. De totale door de NMBS geleden schade is dus nog vele malen groter.”
Het Vlaams Belang wijst erop dat er naast de directe kost van het vandalisme ook nog een indirecte kost bestaat, namelijk de immobilisatie van de treinstellen. Dit zorgt, gelet op de huidige tekorten aan deftige treinstellen, voor extra problemen. “De vervangingstijd van één enkele ruit van een treinstel kan bijvoorbeeld al tot acht uur oplopen”, besluit Troosters. “Het is in het belang van elke treinreiziger, maar ook van de belastingbetaler, dat Gilkinet dringend werk maakt van een streng beleid rond vandalisme. Plegers van dergelijke feiten moeten door meer camera’s geïdentificeerd kunnen worden en harder bestraft.”