Trein op waterstof stap dichter dankzij het Vlaams Belang

12 sep 2022 | Nieuws

Federaal minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo) heeft in een brief laten weten dat er geen elektrificatie komt van de treinverbinding naar Ronse. “De NMBS denkt er wel over na om de dieseltreinen te vervangen door een hybride systeem dat deels op waterstof rijdt”, zegt Kamerlid Pieter De Spiegeleer. “Dit is exact wat het Vlaams Belang al twee jaar geleden vroeg in een voorstel van resolutie.”

Concreet gaat het hier om lijn 86 Gent (De Pinte)-Oudenaarde-Ronse die als een van de enige lijnen in dit land nog niet geëlektrificeerd werd. Hoewel er al lang gesproken wordt om die te elektrificeren, liet minister Gilkinet weten dat de dieseltreinstellen die er nu rijden pas tegen 2034 buiten dienst gesteld zullen worden. Er is momenteel wel een werkgroep bezig met te onderzoeken hoe die treinen vervangen kunnen worden. Daarbij wordt er gekeken naar een hybride systeem, dat deels op waterstof rijdt, wat milieuvriendelijker en vooral stiller is. Naast milieuhinder wordt immers vooral de lawaaihinder van de dieseltreinstellen als storend ervaren.

De communicatie over lijn 86 wordt bij het Vlaams Belang met grote ogen onthaald. “Het is opmerkelijk dat de Oost-Vlaamse pendelaar met zijn dieselwagen uit dogmatisch groene pendelagglomeraties zoals Gent en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest geweerd wordt, terwijl er in zijn provincie nog steeds verouderde reizigerstreinen op diesel rondtuffen”, vertelt De Spiegeleer.

“De resolutie van het Vlaams Belang vroeg twee jaar geleden al om een proefproject op waterstof op te starten”

Eind juli 2020 diende het Vlaams Belang een resolutie in om verder werk te maken van de nog niet-geëlektrificeerde lijnen. “Het ging hier meer bepaald om de lijnen 58 Gent-Eeklo, 86 Gent (De Pinte)-Oudenaarde-Ronse, 122 Gent (Melle)-Zottegem-Geraardsbergen en ten slotte Lijn 82 Aalst-Burst”, zegt De Spiegeleer. “De resolutie beoogde daarnaast het opstarten van een proefproject om treinstellen op waterstof in te zetten voor het personenvervoer op niet-geëlektrificeerde spoorlijnen.”

Het systeem op waterstof dat de NMBS nu onderzoekt, is volgens De Spiegeleer dan ook wat het Vlaams Belang voorstelde. “Onze resolutie werd jammer genoeg verworpen, maar de geest ervan is duidelijk terug te vinden in de plannen van de regering.”

Enige tijd na de behandeling van de resolutie pleitten zowel minister van Energie, Tinne Van Der Straeten (Groen) in Glasgow als eerste minister, Alexander De Croo (Open VLD) tijdens zijn regeringsverklaring vóór het gebruik van waterstof in het openbaar vervoer. “Volgens De Croo moet België zowel qua knowhow als qua implementering leidinggevend worden in het gebruik van waterstof, ook in het openbaar vervoer”, aldus De Spiegeleer. “Helaas blijkt dit enkel zo te zijn als het idee van een andere partij komt dan het Vlaams Belang en liefst vertrekt vanuit de groenblauwe as binnen Vivaldi.”